Houdini Sportswear, som använt Vellox sedan 2020, har vuxit till en internationell aktör med komplex försäljning via många kanaler. Gustav Hedström berättar om hur samarbetet med Vellox frigjort tid, möjliggjort strategisk styrning och gett tillgång till den senaste tekniken utan att de behövt utveckla eller drifta själva.

Har Vellox förändrat ert sätt att arbeta med affärsanalyser och beslutsfattande?

Ja, absolut! Tidigare fick jag ofta plocka data från olika delar av affärssystemet och sammanställa allt i Excel för att få till de diagram och tabeller jag behövde. Det tog tid. Med Vellox har vi redan färdiga mätvärden och beräkningar – vilket gör att vi snabbt och enkelt kan visualisera vår data på ett sätt som tidigare tog timmar att få till.

Att Vellox utvecklas kontinuerligt är också något Gustav lyfter som en stor fördel

Vi får hela tiden det senaste – det är så vi vill jobba. Inga specialbyggen som fastnar, utan lösningar som utvecklas åt oss över tid.

Vellox används idag av ett 20-tal personer inom Houdini, hur använder ni Vellox?

Vi jobbar ju 1,5 år i förväg med inköpen. Då behöver vi kunna koppla ihop historisk försäljning med prognoser. Det är det vi jobbar mest med, säger Gustav.

Särskilt värdefullt är möjligheten att slå ihop data från flera bolag, kanaler och länder – med automatisk valutahantering. Något som tidigare krävde enorma Excel-filer är idag sömlöst integrerat.

Vad är bäst med Vellox?

Enkelheten. När vi jämförde med andra leverantörer inför bytet från Pyramid till BC var det tydligt att Vellox låg långt före. Andra ville bygga speciallösningar och tog betalt för varje timme. Hos Vellox ingår utveckling i tjänsten – och vi får det resultat som vi vill ha.


Vi köper ett färdigt paket, som ändå är anpassningsbart. Och det är kostnadseffektivt. Det är så här vi vill jobba som ett mindre bolag – att slippa bygga allt från grunden.