Rekal befinner sig i en tillväxtresa och letar nya marknader och segment.

– Dels handlar det om att gräva där vi står och utveckla vår kärnverksamhet, men också om att hitta nya marknader och segment. Vi är redan aktiva i hela Norden och Baltikum, men tittar också på ytterligare marknader, även om det än så länge är mer analys än agerande, säger Alexander Thimsporr, verksamhetschef på Rekal.

Hur använder ni Vellox i er verksamhet?

I mitt fall, som verksamhetschef, tittar jag främst på nyckeltal och finansiella rapporter på månadsbasis – gärna kopplat till projekt eller specifika initiativ. Genom att ha färdiga dashboards och filtreringar sparar vi mycket tid. Samtidigt har våra avdelningar – särskilt inom logistik och försäljning – mer daglig uppföljning, vilket gör att de kan agera snabbare och fatta beslut närmare verksamheten.

Ni har många användare i Vellox. Hur har det påverkat organisationen?

Väldigt positivt. Tidigare var det få personer som satt på insikterna, vilket var resurskrävande och skapade flaskhalsar. Nu har vi istället skapat upp rapporter som våra användare själva kan jobba med. Det handlar också om kultur. Vi har haft som mål att stärka ledarskapet på bred front – inte bara i företagsledningen, utan bland alla ansvariga i organisationen. Vellox har varit en nyckel i att ge dem rätt verktyg för att agera.

Vad är det bästa med Vellox enligt dig?

Det är insikterna – helt klart. Att få så pass mycket värdefull information med så lite insats. Det skapar förutsättningar att ta bra beslut snabbt.

Slutligen – vad vill du skicka med till andra företag?

Att arbeta datadrivet handlar inte bara om att samla in data – utan att se till att rätt personer får tillgång till rätt insikter. Där har Vellox verkligen hjälpt oss. Det har gett oss ett gemensamt språk för uppföljning och beslutsfattande, oavsett om det gäller produktion, inköp eller ekonomi.