Markslöjd har sitt huvudkontor i Sverige, men verksamheten sträcker sig över flera marknader och omfattar både konsument- och projektförsäljning. Med många bolag i koncernen och stora mängder data från affärssystemet Business Central insåg Ann Hedihn, ekonomichef, att det behövdes ett bättre sätt att följa upp försäljning, marginaler, kostnader och provisioner.

Ni hade alternativa lösningar för beslutsstöd, hur kommer det sig att ni valde Vellox?

Det som vägde tyngst var att vi inte behövde börja från noll. Vellox hade redan en färdig koppling mot vårt affärssystem Business Central, vilket gjorde uppstarten väldigt smidig.

Vellox läste in historisk data från tidigare affärssystem och länder, hur har det fungerat?

Att få en gemensam plattform för alla våra bolag har varit en stor styrka. Vi kan nu jämföra försäljning, marginaler och andra nyckeltal mellan länder på ett överskådligt sätt.

Idag används Vellox inte bara av ekonomiavdelningen, utan av alla i hela koncernen?

Vi är många i organisationen som använder Vellox dagligen. För egen del börjar jag varje morgon med att få en snabb överblick – hur ligger vi till mot budget? Vilka kunder har ökat eller minskat?

Vi har olika applikationer för sälj, lager och ekonomi, just för att det ska vara enkelt och snabbt för användarna att hitta det de behöver. Det är verkligen ett ovärderligt verktyg i vår vardag – skulle det ligga nere blir det nästan panik. Vi är beroende av att kunna följa upp våra nyckeltal löpande, varje dag.

Har du något att tillägga?

Det finns också mycket mer att utvinna i tjänsten så vi lär inte bli arbetslösa framöver.