BrightCom ny återförsäljare
Vi är glada att presentera Brightcom som ny återförsäljare av Vellox.
Vi tog tillfället i akt och ställde några frågor till Mats Gustafsson som är VD på Brightcom Solutions AB.
Vilka är Brightcom?
-Brightcom är återförsäljare av Microsoft Business Central (BC) och vi har en inriktning mot e-handel och Retail men vi har också en hel del kunder inom B2B, säger Mats.
Skiljer ni er något gentemot andra företag som erbjuder och konsultar i BC?
BrightCom byggde tidigt upp kompetenser och en organisation som kunde tillhandahålla NAV (som BC hette tidigare) som en molntjänst och blev faktiskt första Microsoft-Partnern i norra Europa som erbjöd NAV på det sättet. –För oss är det viktigt att erbjuda Business Central tillsammans med andra kompletterande tjänster som utvecklar och hjälper våra kunder framåt. Kan vi göra våra kunder konkurrenskraftiga på marknaden kommer det även smitta av sig på oss.
Brightcom har haft en stark tillväxtresa senaste tiden och blivit DI Gasellföretag 2022. Vad är nyckeln?
–Inriktningen mot e-handel och vårt koncept med färdiga appar har varit viktiga faktorer. Vi har också kopplingar till en rad olika e-handelsplattformar och färdiga appar till bl a Klarna, nShift och Continia. Våra lösningar har effektiviserat uppstartsprocessen och minimerat den tid det tar för en kund att komma igång i vår miljö. På det sättet har vi kunnat ta emot och hjälpa fler kunder i deras digitaliseringsresa.
Vellox har färdiga integrationer/API mot både BC/NAV (on-premise) och BC Cloud, hur ser du på dessa olika system de närmaste åren?
–Idag finns det vissa begränsningar för större företag i BC Cloud pga att vi i vissa fall inte kommer åt affärssystemsservern eller databasen på samma sätt som tidigare. Jag tror dock att vi på sikt kommer att se alla kunder i BC Cloud.
Vellox älskar mycket data och jag upplever att era kunder också har mycket data att analysera. Har du reflekterat över varför det är så?
–Nja, man skulle kunna säga att BC är en form av eventbaserat system som gärna samlar på sig mycket data i alla processer. Vi brukar också fråga våra kunder vad det är dom vill kunna följa upp och då kommer det många önskemål. Våra kunder är generellt sett datadrivna och använder det som en konkurrensfördel i sina verksamheter, vilket såklart också skapar stora mängder data.
Hur tror du att Vellox kan hjälpa era kunder?
–Efterfrågan på BI (Business Intelligence) ökar hela tiden. Samtidigt är det många som tror att det är enkelt att skapa kraftfulla analyser och visualiseringar och när kunder upptäcker svårigheterna stannar ambitionerna tyvärr av.
–Vellox har med sina moduler och färdigpaketerade lösningar visat att det kan vara både enkelt och kostnadseffektivt att komma igång. Det tror jag är ett framgångskoncept!